Saisinko kilon SaaSia, kiitos?

Kasasimme taas viime hetkellä artikkelia erääseen konferenssiin. Tätä varten kävimme läpi 40 suomalaisen ohjelmistotuoteyrityksen kotisivut. Kyseiset yritykset siis myyvät jonkunlaista web-pohjaista ohjelmistotuotetta; monelle tämä on pääbisnes. Hämmästys oli siis melkoinen, kun havaitsimme, että näiden neljänkymmenen yrityksen joukosta vain kaksi tai kolme ilmoitti selkeästi kotisivuillaan, miten heidän tuotteensa voi ostaa. Osassa tapauksista jäi jopa epäselväksi, mikä itse tuote ihan käytännössä on.

Olen itse virittäytynyt sellaiseen ajatusmalliin, että Salesforce.com on se yritys, joka määrittelee SaaS-liiketoiminnan standardit mukaanlukien sen, kuinka SaaS-tuotteista suurelle yleisölle tiedotetaan. Olen itse käyttänyt viime aikoina sellaisia SaaSiksi laskettavia palveluita kuin Google Apps -toimistosovelluskokoelma, Mindmeister-käsitekarttatyökalu ja tämänkin blogin taustalla hyrräävä WordPress.com-blogipalvelu. Näille kaikille yhteistä on tietynlainen avoimuus asiakkaan suuntaan. Käyttäjällä kerrotaan selkeästi tuotteen ominaisuudet ja rajoitukset. Käyttäjä saa helposti selville tuotteen hinnoittelumallin. Ja mikä parasta, käyttäjä pääsee kokeilemaan tuotetta ennen lopullista ostopäätöstä. Kontrasti suomalaiseen ohjelmistotuotekenttään on melkoinen: Mikäli edellämainitut tuotteet asetetaan mittatikuksi, ei kotimaisesta otoksestamme löytynyt yhtään aitoa SaaS-tuotetta.

Jotta tästä blogikirjoituksesta ei jäisi paha maku suuhun, on syytä mainita, että em. kartoituksen tuloksena otimme tarkempaa tarkasteluun b2b-markkinoille suunnatut SaaS-sovellukset. Phil Wainewrightin The Four Horseman of SaaS -kirjoitus vuodelta 2008 nostaa Salesforce.comin rinnalle SaaS-kuninkaan tittelistä kisaamaan Omnituren, Concurin ja Taleon. Pikainen katsaus näiden alan jättiläisten kotisivuille tuo kotoisan olon — Mikäs se tuote tarkalleen ottaen olikaan? Mitä maksaa? Mistä voin ostaa?

Ilmeisesti SaaS-liiketoimintamallilla voi tehdä bisnestä, vaikka asiakkaan suuntaan toimittaisiinkin perinteisempään malliin ja annettaisiin hänen ottaa aktiivisesti yhteyttä palvelun toimittajaan. Tämä saattaa olla jopa vallitseva käytäntö b2b SaaS-palveluissa, vaikka kuluttajille suunnattua SaaS-tuotetta ei näin voidakaan kaupata. Sitten taas toisaalta Salesforce.com on hyvin vahvasti b2b-maailmassa. Asia kaipaa mitä ilmeisimmin vielä työstämistä; Palaamme asiaan!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: